
Peuterspeelhuis
De Kleine Johannes is een peuterspeelzaal op antroposofische grondslag. Er wordt gewerkt op basis van dezelfde opvoedkundige uitgangspunten als
die aan de Vrije School ten grondslag liggen. De leidsters richten zich
op de levensvragen en het levensdoel dat het kind volgens de antroposofische
visie in zich draagt.
Rust, ritme en regelmaat
De antroposofische visie vertaalt zich op verschillende manieren. Allereerst
is het voor een peuter - zoals voor ieder mens - belangrijk om rust, ritme,
regelmaat, liefde en gezelligheid te ervaren. Als dit voorhanden is, heeft
de peuter de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot een mens met vertrouwen
in zichzelf
en de buitenwereld
en krijgt het kind de mogelijkheid om vrij met zijn levenspad en -doel
bezig te zijn.
Jaarfeesten
Rust, ritme, regelmaat en gezelligheid worden gecreëerd op diverse
manieren en op verschillende niveaus. In de klas wordt gezongen, gespeeld,
gelezen
en geknutseld in een terugkerend ritme. Het gehele jaar door worden jaarfeesten gevierd,
die de natuur met onze cultuur verbinden. De jaarfeesten bieden natuurlijk
spannende
en vrolijke
tijden waar kinderen
met heel veel plezier naar toe kunnen leven.
Spelmateriaal
Het spelmateriaal dat in de antroposofische (peuter)klas wordt gebruikt
is bijzonder, maar eigenlijk ook heel gewoon: minimaal vormgegeven
speelgoed van natuurlijke materialen, zoals hout, wol, katoen en aardewerk
zorgen ervoor dat de
fantasie op
gang komt, waardoor het kind zich nog vrijer kan ontwikkelen.
Peuters leren op hun eigen manier
Een ander belangrijk onderdeel van de pedagogische filosofie bij De Kleine
Johannes is dat de peuters nog niet hoeven te leren volgens opgelegde
ontwikkelings-programma’s. De peuters
leren spontaan en op hun eigen manier door te voelen, te ondergaan en
na te bootsen. De ontwikkeling krijgt volop kansen in het rijke, natuurlijke
pedagogisch klimaat van De Kleine Johannes. Daarin is aandacht en zorg
voor elk kind het eerste uitgangspunt van de leidsters. Elk kind wordt
gehoord en gezien.
Lees meer over:
|