Filosofie

Peuterspeelhuis De Kleine Johannes is een peuterspeelzaal op antroposofische grondslag. Er wordt gewerkt op basis van dezelfde opvoedkundige uitgangspunten als die aan de Vrije School ten grondslag liggen. De leidsters richten zich op de levensvragen en het levensdoel dat het kind volgens de antroposofische visie in zich draagt.

Rust, ritme en regelmaat
De antroposofische visie vertaalt zich op verschillende manieren. Allereerst is het voor een peuter – zoals voor ieder mens – belangrijk om rust, ritme, regelmaat, liefde en gezelligheid te ervaren. Als dit voorhanden is, heeft de peuter de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot een mens met vertrouwen in zichzelf en de buitenwereld en krijgt het kind de mogelijkheid om vrij met zijn levenspad en -doel bezig te zijn.

Een onuitwisbare stempel drukken op het landschap van morgen.

Jaarfeesten en Spelmateriaal

In antroposofische (peuter)klassen worden rust, ritme en gezelligheid gecreëerd door zingen, spelen en knutselen. Gedurende het jaar verbinden diverse jaarfeesten de natuur met onze cultuur, wat zorgt voor spannende en vrolijke tijden voor kinderen. Het minimalistische spelmateriaal van natuurlijke materialen stimuleert de fantasie en biedt vrijheid in het spel.

Jaarfeesten
Rust, ritme, regelmaat en gezelligheid worden gecreëerd op diverse manieren en op verschillende niveaus. In de klas wordt gezongen, gespeeld, gelezen en geknutseld in een terugkerend ritme. Het gehele jaar door worden jaarfeesten gevierd, die de natuur met onze cultuur verbinden. De jaarfeesten bieden natuurlijk spannende en vrolijke tijden waar kinderen met heel veel plezier naar toe kunnen leven.

Spelmateriaal
Het spelmateriaal dat in de antroposofische (peuter)klas wordt gebruikt is bijzonder, maar eigenlijk ook heel gewoon: minimaal vormgegeven speelgoed van natuurlijke materialen, zoals hout, wol, katoen en aardewerk zorgen ervoor dat de fantasie op gang komt, waardoor het kind zich nog vrijer kan ontwikkelen.

Peuters leren op hun eigen manier


Een ander belangrijk onderdeel van de pedagogische filosofie bij De Kleine Johannes is dat de peuters nog niet hoeven te leren volgens opgelegde ontwikkelings-programma’s. De peuters leren spontaan en op hun eigen manier door te voelen, te ondergaan en na te bootsen. De ontwikkeling krijgt volop kansen in het rijke, natuurlijke pedagogisch klimaat van De Kleine Johannes. Daarin is aandacht en zorg voor elk kind het eerste uitgangspunt van de leidsters. Elk kind wordt gehoord en gezien.

Ontmoet ons team

Ons uitgebreide pakket professionals is geschikt voor een divers team, variërend van doorgewinterde architecten tot gerenommeerde ingenieurs.

Francesca Piovani

Oprichter, CEO & architect

Rhye Moore

Technisch directeur

Helga Steiner

Architect

Ivan Lawrence

Project manager

Verrijk je reis door de architectuur met de Études Architect app.

  • Samenwerken met collega architecten.
  • Stel je projecten tentoon.
  • Ervaar de architectuur wereld.
Wit abstract geometrisch kunstwerk uit Dresden, Duitsland